11 Kasım 2020 Çarşamba

Hakikat ve Yorum





Benim hakikatim Kuran ve onun açıklayıcısı Sünnet'tir. Yalan söylememek, faiz yememek, insanlığa zulmetmemek, ibadetlerini edeplice yapmak, günlük hal ve hareketlerinde Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellemin ahlakını taklit etmek gibi birkaç beyaz kağıdı dolduracak temel umdeleri bilirim. Bunlar bana bütüncül olmasa da genel bir bakış açısı sunar. 

Peki bu akışkan hayatta binlerce mesele ile karşılaşan bu Kuran ve Sünnet talebesi ne yapacak? Hayatını sürdürebilmek için mecbur olduğu eylemlerin tümünü terk eyleyip kitapların başına mı çekilecek? İnsanlığın ve İslam'ın tüm mirasına vasi olmak gibi büyük hayallere mi kapılacak? Ayrıntılara gizlenen şeytanın bacağını nasıl kıracak? Kur'an ve Sünnetin tümüne hakim olması anakronik açıdan mümkün olmayan bu gariban nerelere gidecek? İnsanlığın ortaya koyduğu müspet ve beşeri ilimlerin,  felsefe, bilim ve sanat üretimlerinin belki binde birine bile hakim olmayan bu aciz kul neyi nasıl yorumlayacak? 

Şeytanın beni içine çektiği bu girdaptan bir el çekip çıkardı beni. Bilmenin yanıbaşına hikmeti koyan bu bakış açısı kalbime sular serpti ve günümü aydınlattı. Ben "her şeyi" bilemezdim. Fakat dosdoğru yaşama gayesinde olursam bilmediklerim de bana öğretilirdi. Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellemin ashabı Kuran ve Sünnetin bağlamını nasıl aktarıyorsa alırdık çünkü bu Kur'an ile sabitti. Sonra Mezheb alimlerimiz geliyordu peşlerinden ki yüzbinlerce Müslüman hikmetle, binlerce alimimiz ise akılla bu isimlerin kitaplarını söylemlerini kontrol etmişlerdi. Sonra her devirde hafız, hadis hafızı, fıkıh literatürüne hakim yüzlerce alim geldi. Bugün de içimizdeler. Kiminin sesini on kişi duyuyor, kiminin milyonlar. Ama varlar, içimizdeler. İnsanlığın felsefe, bilim ve sanat mirasına hakim olanlarla istişare halindeler. Hangisinin adı yüzyıllar sonraya kalacak bilemiyoruz. Fakat içimizde olduklarını bilmek, yazdıklarını okumak beni ana rahmindeki gibi sınırlı ve güvende hissettiriyor. 

Rabbimiz. Ömrünü, sağlığını, akleden kalbini ümmete adamış alimlerimizi koru. Onları görünmeyen ordularınla destekle. Amin.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder